SynGate CD-R AN07

 

Ist dies noch klassische Elektronische Musik? Oder schon Progressiver Rock? Nun, Alien Nature war ja schon immer ein Wanderer zwischen diesen beiden Welten. Aber diesmal schlägt der Pendel eindeutig in die rockige Richtung, jede Menge Rhythmus, Schlagzeug, Gitarre und rasante Riffs geben dem alles andere als zurückhaltendem Synthesizer ein Gegenüber, als ginge es um die Austragung eines Wettbewerbs.
Alien Natures rockigstes Album so weit!

Dave Law (MusicZeit)

 

 

Alien Nature – The Airtight Garage Of Jerry Cornelius
SynGate (2013)

(12 Stücke, 79:55 Minuten Spielzeit)

Alien Nature, das ist Wolfgang Barkowski, hat sich auf seinem neuesten Studioalbum mit dem Titel „The Airtight Garage Of Jerry Cornelius“ einer Vertonung eines Comic gleichen Namens von Jean Giraud, besser bekannt als Moebius, gewidmet. In Deutschland ist der Comic unter dem Titel „Die Hermetische Garage des Jerry Cornelius“ erschienen. Veröffentlicht wurde die Geschichte in den 70’er Jahren als Serie in den Heften der Reihe „Schwermetall“.

  


Wie mir Wolfgang schrieb (ich selbst kenne den Comic nicht) sieht es so aus, als ob Moebius damals ohne Storyboard einfach drauf los gezeichnet hat. Herausgekommen ist eine bizarre Geschichte die auf dem Asteroiden „Die Luftdichte Garage“ spielt und wo es zu allerlei bizarren Verwicklungen um die Hauptpersonen Major Grubert (der in mehreren anderen Comics noch eine Rolle spielt) und Jerry Cornelius (eigentlich eine Figur die von Michael Moorcoock erfunden wurde) kommt.

Wolfgang sagt selbst, dass er ähnlich bei der Komposition vorgegangen ist und sich quasi durch die einzelnen Level des Asteroiden komponiert hat. Herausgekommen ist das wohl bisher rockigste Werk von Alien Nature. Das liegt sicherlich auch daran, dass Wolfgang nicht allein ans Werk gegangen ist, sondern sich Unterstützung von Martin „Martinson“ Rohleder und Thomas Droste, die beide bei unterschiedlichen Stücken an der Gitarre zu hören sind, geholt hat. Martin ist in der Szene mittlerweile bekannt (vor allem durch seine Zusammenarbeit mit TMA), während Thomas in der Elektronikszene bisher ein unbeschriebenes Blatt ist. Thomas hat seine musikalischen Wurzeln unter anderem in der Metalband Never Comes Silence, in der er neben der Gitarre auch als Sänger tätig war.

Die Dutzend Stücke bewegt sich bis auf einen Titel, der es auf fast zwölf Minuten bringt, in der Region von 2:31 bis 8:02 Minuten Länge. Wolfgang hält sich also nicht lange mit der Vorrede auf und kommt schnell zur Sache. Das ist auch gleich bei dem ersten Stück „Things To Come“ herauszuhören. Nachdem die ersten Sekunden flirrenden Synthies gehören, die an Electropop oder Industrial denken lassen, geht es nach einer halben Minuten dann durch den Einsatz der Metal mäßigen Gitarrenlicks und dem treibenden Schlagzeug in Richtung Rock. Erst der Einsatz des Keyboards, das den Melodiepart übernimmt, weist dann doch in Richtung Elektronikmusik. Hier bietet Wolfgang eine tolle, mitreißende Melodie, die sofort ins Ohr geht und unterlegt dies mit Industrial- und Rock-Elementen. Ein klasse Einstieg, der so von Alien Nature nicht zu erwarten war.

Und in diesem rockigen, melodiösen Stil macht Alien Nature dann munter weiter. Manchmal erkennt man die Musik von Wolle nicht wieder und doch blitzen an der ein oder anderen Stelle für ihn typische Harmonie- und Melodiemuster durch. Am besten gefällt er mir aber, wenn er seinen neuen Stil zelebriert. Das ist dann mal hymnisch und im nächsten Moment dann wieder sehr Songorientiert und melodiös wie etwa in „The Motionless Bird“.

Wer jetzt aber bei der obigen Beschreibung an eine chaotische Musik denkt, dem sei gesagt, dass die Musik von Alien Nature auf dem neuen Album über weite Strecken äußerst melodiös ist. Allerdings hat man ihn auch noch nie so rhythmisch und dynamisch gehört. Ich finde das Alien Nature mit „The Airtight Garage Of Jerry Cornelius“ ein sehr gelungenes Werk herausgebracht hat, bei dem an einigen Stellen die musikalischen Grenzen verschwimmen.

Stephan Schelle, November 2013

      

 

ALIEN NATURE: The Airtight Garage of Jerry Cornelius (2013)

"The Airtight Garage of Jerry Cornelius is at the grandeur of Alien Nature who was never afraid of going out of his comfort zone"


1 Things to Come 6:56
2 Star Billard 5:26
3 The Motionless Bird 6:54
4 Malvina 5:59
5 Arm Jourth 5:46
6 The Archer 2:31
7 The Tall Building 5:18
8 Room No 6 7:36
9 The Intermediate Zone 8:02
10 Megalithic City 11:28
11 Altered Reality 6:53
12 Room No 9 6:58

SynGate | CD-r AN07 (CD-r 79:47) **** (Hard and heavy e-rock)
Agile sequences are having some sudden starts and shape deep oscillations in a sonic corridor stuffed of creaking doors and by tremulous rustles of fears. And bang! Shy percussions gather up the intro of "Things to Come" to propel it in a universe of electronic hard rock where the heavy lines of bass are teaming up with hatched guitar riffs and sequences which roll at full speed. While the synth throws its harmonies, which are transformed into very musical solos, the rhythm breathes more freely and allies its fury to some quieter passages which float on the foggy wings of a very inspiring Mellotron. It's a whole shock wave that invades our ears with this new musical madness of
Alien Nature. "The Airtight Garage of Jerry Cornelius" is an album of pure electronic rock, nibbled by brief ambiospherical interludes, built around a sci-fi novel written by Jean Giraud (Moebius) in the late 70's for the French-Belgian magazine; Metal Hurlant. And as much tell it to you straightaway; the music is as so totally mad as Jerry Cornelius' improbable weird stories.
Everything is well tied up around this sonic novel. The ambiences are rich and Wolfgang Barkowski succeeds to put in music Jean Giraud's very adventurous visions through a symphony of synth solos which sing the adventures of the dark hero on musical themes which stick marvellously with the unrealities of this cult BD. So "Star Billard" unfolds its intense black intro with strata of violin which notch the drama. If the movement is slow, it's also very heavy. Drafts of a viral Mellotron transports it in a sublime lento that riffs and percussions are splitting up by lively and subtle attacks. Soft on heavy which ends by hurtle down the slopes of a rhythm now galloping at a brisk pace on the sinuous vapors of the solos from a synth and its very harmonious cooings. Riffs! Always these riffs out of Thomas Droste's guitar which feed a fury sustained by unbridled percussions of which the discretion of the rollings condenses the rhythm in a morphic envelope too heavy to make us sleep. "The Motionless Bird" offers the first real ambient moments of "The Airtight Garage of Jerry Cornelius" with Martin Rohleder's dreamy guitar which makes his solos stroll on a structure which is developing quietly in order to dive insidiously into a kind of mid-tempo flooded by an electronic aura of mystery and anxiety. It's like hearing
Jarre on Manfred Mann's Earth Band's structures of Solar Fire. This is very good and rather contagious. And it's at the image of "The Airtight Garage of Jerry Cornelius" which makes parade its 12 tracks into a long sonic fresco of 80 minutes.
Whether it is with "Malvina" and its rhythm skipping like an intersidereal gallop, the heavy and Babylonian "Arm Jourth" with its powerful percussions, the black and Dantesque "The Archer" or still the dynamic and lively rhythms like on "The Tall Building" and "The Intermediate Zone", this last work of
Alien Nature combines marvellously its sonic arrangements in a story embellished by images on fragile melodies and steady rhythms, sometimes to the limits of the fury. There are also a couple of tracks which breathe of this complexity very inherent to the EM of Wolfgang Barkowski. I think among others of "Room No 6" and its fusional rhythm where the loud stabbing heavy rock is flooded in ethereal mists and riffs of a guitar which shares its tearings between its solos and those of a very vindictive synth. I hear Tool, just as much in the very curt and sharp edged "Altered Reality", orchestrations less, fed in riffs like a way of fattening a turkey for the Christmas Eve. "Megalithic City" presents also a more complex structure where the rhythm, sometimes organic, evolves in structures as so unpredictable as the ghostly solos which overfly it, while "Room No 9" concludes this Jerry Cornelius' great sonic adventure on an evolutionary structure of rhythm where the ambient is slyly captured by a galloping melodic rhythm.
With its intersidereal ambiences so disturbing as imaginative, "The Airtight Garage of Jerry Cornelius" is to EM what Music for Jilted Generation from The Prodigy was to electro-punk. It's a strong album to the dimension of
Alien Nature who was never afraid of going out of his comfort zone with the aim of offering works as attractive as unexpected (remember Anna?) and where the soundscapes of EM play effectively the card of ambiences, letting Wolfgang Barkowski's imagination building pure and hard rhythms with synths which braid solos and very catchy harmonies in envelopes of rhythms sometimes explosive and sometimes melodious. In brief, what you have here is a powerful, striking album where the rock and EM merges in a perfect harmony.
Sylvain Lupari (December 30th, 2013)
gutsofdarkness.com & synthsequences.blogspot.ca
Cette chronique est également disponible en Français sur le site de Guts of Darkness, dont je suis chroniqueur sous le nom de Phaedream: http://www.gutsofdarkness.com/god/objet.php?objet=16591